Poradnia ECHO - Diagnozy

Trudności szkolnych - 1200zł, dysleksja, dysgrafia, dysortografia

Kompletna diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna dziecka.

Pełna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna to proces, którego celem jest zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw trudności dziecka, a także identyfikacja jego mocnych stron i zasobów, które mogą stać się punktem wyjścia do działań wspierających. Badanie obejmuje zazwyczaj dwa spotkania po około 2 godziny. W tym czasie specjaliści – psycholog i pedagog, a w razie potrzeby także logopeda – przeprowadzają zestaw badań dostosowanych do wieku i sytuacji dziecka.

Cele diagnozy

  • rozpoznanie przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych,
  • analiza mechanizmów kompensacyjnych, czyli sposobów radzenia sobie w sytuacjach wymagających,
  • określenie mocnych stron, które można wykorzystać w dalszym rozwoju,
  • zaplanowanie działań terapeutycznych i edukacyjnych, dostosowanych indywidualnie do potrzeb dziecka.

Stosowane narzędzia diagnostyczne.

SB6/18 – Specjalistyczna bateria diagnozy zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych.
To nowoczesne, znormalizowane narzędzie, które pozwala na ocenę kluczowych funkcji poznawczych (słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, wzrokowo-ruchowych) oraz sprawdzenie poziomu umiejętności szkolnych – zawsze w odniesieniu do wieku i klasy dziecka. Dzięki temu możliwe jest określenie, czy rozwój przebiega harmonijnie, czy też pojawiają się obszary wymagające wsparcia.

Stanford-Binet 5 (SB5).
To jedna z najbardziej uznanych i najczęściej stosowanych na świecie skal inteligencji. Umożliwia ocenę zarówno ogólnego poziomu inteligencji, jak i profilu zdolności poznawczych. Skala zawiera 10 podskal, które badają pięć głównych czynników poznawczych: rozumowanie płynne, wiedzę, rozumowanie ilościowe, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne i pamięć roboczą. SB5 pozwala nie tylko na określenie ilorazu inteligencji (pełnego, werbalnego i niewerbalnego), ale także na diagnozę dzieci z wybitnymi zdolnościami czy z niepełnosprawnością intelektualną.

Diagnoza logopedyczna (jeśli zachodzi potrzeba).
Obejmuje ocenę mowy i wymowy, analizę poprawności artykulacyjnej, sprawności narządów mowy, toru oddechowego oraz lateralizacji. Dzięki temu możliwe jest rozpoznanie ewentualnych wad wymowy czy trudności językowych, które często mają istotny wpływ na naukę czytania i pisania.

Zakres diagnozy - Podczas badań oceniane są m.in.:

  • przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne i słuchowo-językowe,
  • tempo przetwarzania informacji i pamięć,
  • sprawność motoryki małej i dużej,
  • rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny,
  • poziom umiejętności szkolnych w odniesieniu do wymagań programowych.

Rezultat diagnozy
Efektem procesu diagnostycznego jest szczegółowa opinia psychologiczno-pedagogiczna, zawierająca opis mocnych stron dziecka, wskazanie obszarów trudności oraz konkretne zalecenia terapeutyczne i edukacyjne. Opinia może stanowić podstawę do pracy specjalistycznej, działań wspierających w domu oraz do dostosowania wymagań w szkole. 

P.S. Opinia ma 10-14 stron :) Jest wydawana w dwa tygodnie od ostatniego badania.

Dyskalkulia, ryzyko dyskalkulii – 1500zł

Kompleksowa poszerzona diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna.

Proces diagnozy obejmuje zwykle 3-4 spotkania po około 2 godziny każde. W tym czasie przeprowadzana jest wyczerpująca ocena trudności dziecka – zarówno w zakresie ich obrazu, jak i przyczyn, które mogą leżeć u ich podstaw. Badanie pozwala nie tylko stwierdzić, jakie trudności występują, ale także dlaczego się pojawiają i jak wpływają na codzienne funkcjonowanie w szkole oraz poza nią.

Cele diagnozy:

  • określenie i opis przyczyn trudności w nauce,
  • zbadanie, w jaki sposób przekładają się one na osiągnięcia szkolne i codzienne funkcjonowanie,
  • diagnoza mechanizmów kompensacyjnych, czyli sposobów, dzięki którym dziecko radzi sobie mimo deficytów,
  • wskazanie najbardziej trafnych i dostosowanych do potrzeb metod terapeutycznych i edukacyjnych.

Stosowane narzędzia diagnostyczne:

SB6/18 – Specjalistyczna bateria diagnozy zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych – umożliwia ocenę funkcji słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych i wzrokowo-ruchowych, a także poziomu umiejętności szkolnych w odniesieniu do wieku i klasy,

Stanford-Binet 5 (SB5) – międzynarodowy, standaryzowany test inteligencji badający pięć kluczowych czynników poznawczych: rozumowanie płynne, wiedzę, rozumowanie ilościowe, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne i pamięć roboczą,

Test Dyskalkulia 10/12 lub 13/16 – narzędzie do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki u dzieci i młodzieży, pozwalające na ocenę obszarów odpowiedzialnych za myślenie matematyczne i wskazanie charakteru deficytów,

w razie potrzeby – diagnoza logopedyczna, obejmująca ocenę mowy, wymowy, aparatu artykulacyjnego, toru oddechowego i lateralizacji.

Efekty diagnozy:
Rodzic otrzymuje szczegółową opinię psychologiczno-pedagogiczną, zawartą przeważnie  wobjętości 12-14 stron, która zawiera:

  • opis mocnych stron i potencjału dziecka,
  • analizę przyczyn trudności wraz z ich wpływem na funkcjonowanie edukacyjne i społeczne,
  • diagnozę mechanizmów kompensacyjnych,
  • konkretne, dopasowane zalecenia terapeutyczne i dydaktyczne, możliwe do wykorzystania w pracy szkolnej, w domu oraz w terapii specjalistycznej.

Dzięki tak szerokiemu ujęciu diagnoza staje się nie tylko odpowiedzią na pytanie „z czym dziecko ma trudności?”, lecz przede wszystkim wskazuje jak skutecznie je wspierać, by mogło rozwijać się zgodnie ze swoimi możliwościami i czuć się pewniej w środowisku szkolnym.

Diagnoza dojrzałości szkolnej – 1200zł

Diagnoza gotowości szkolnej dla dzieci z zerówki.

Badanie gotowości szkolnej to kluczowy etap przygotowań do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej. Rekomenduje się, aby diagnoza była przeprowadzana w okresie od kwietnia do sierpnia roku, w którym dziecko rozpoczyna edukację szkolną.

Podczas spotkania oceniane są najważniejsze obszary rozwoju dziecka:

  • przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne,
  • przetwarzanie słuchowo-językowe,
  • tempo przetwarzania informacji,
  • sprawność motoryki małej,
  • poziom rozwoju motoryki dużej,
  • funkcjonowanie poznawcze,
  • rozwój społeczno-emocjonalny,
  • diagnoza logopedyczna – ocena mowy, wymowy, prawidłowości artykulacyjnych, sprawności aparatu artykulacyjnego, toru oddechowego i ewentualnych zaburzeń mowy,
  • ocena lateralizacji – określenie dominacji ręki, oka, ucha i nogi, co ma znaczenie dla dalszego rozwoju umiejętności szkolnych.

Są to podstawowe aspekty funkcjonowania dziecka, które decydują o jego gotowości do nauki w szkole. Niedojrzałość któregokolwiek z tych obszarów może skutkować trudnościami w nabywaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności szkolnych czy w odnajdywaniu się w nowym środowisku edukacyjnym.

Wczesne przeprowadzenie diagnozy pozwala na szybkie wychwycenie ewentualnych deficytów i zaplanowanie odpowiedniego wsparcia, dzięki czemu dziecko może rozpocząć naukę w szkole z poczuciem pewności i lepszym przygotowaniem.

Diagnoza ADHD - 1500zł

W skład pełnej diagnozy ADHD wchodzą:

  • Test MOXO,
  • diagnoza psychologiczna,
  • a w przypadku uczniów szkół – także diagnoza pedagogiczna, niezbędna do wystawienia opinii do szkoły.

Współpracujemy również z lekarzem psychiatrą, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie kompleksowej oceny i – w razie potrzeby – dalszych zaleceń medycznych.

Koszt diagnozy:

  • diagnoza osób uczących się (dzieci i młodzieży) – 1500 zł,
  • diagnoza osoby dorosłej – 1200 zł.

Czym jest Test MOXO?
Test MOXO to komputerowy test ciągłego wykonywania zadań (CPT), który został zaprojektowany i wystandaryzowany w celu wspierania diagnozy w obszarze zaburzeń uwagi. Narzędzie przeznaczone jest dla dwóch grup wiekowych:

  • dzieci w wieku 6–12 lat,
  • młodzieży i dorosłych w wieku 13–70 lat.

Podczas badania osoba wykonuje serię zadań reagując na pojawiające się bodźce. Program rejestruje jej rzeczywiste reakcje, a następnie odnosi je do norm opracowanych dla danej grupy wiekowej. Na tej podstawie wyliczane są cztery wskaźniki:

  1. uwaga (A) – zdolność do koncentrowania się na zadaniu,
  2. czas reakcji (T) – tempo reagowania na bodźce,
  3. impulsywność (I) – kontrola reakcji i hamowanie odpowiedzi nieadekwatnych,
  4. nadaktywność (H) – poziom aktywności motorycznej podczas zadania.

Wskaźniki te odpowiadają podstawowym symptomom ADHD i umożliwiają ocenę nie tylko samej obecności trudności, ale także ich charakteru i nasilenia.

Dlaczego to ważne?
Połączenie testu MOXO z diagnozą psychologiczną i – w przypadku uczniów – pedagogiczną pozwala uzyskać pełny obraz funkcjonowania dziecka, nastolatka lub osoby dorosłej. Wyniki stanowią podstawę do sformułowania opinii do szkoły albo zaleceń dotyczących pracy, a także do opracowania indywidualnych strategii wspierających. Dzięki temu można dostosować warunki nauki lub środowiska pracy do potrzeb osoby badanej, aby sprzyjały jej efektywnemu funkcjonowaniu.

Diagnoza psychologiczna - 800 zł

Skala Inteligencji Stanford-Binet – Piąta Edycja (SB5).

SB5 to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test psychologiczny służący do oceny inteligencji i zdolności poznawczych. Narzędzie jest przeznaczone dla całej populacji, a szczególnie dla tzw. grup specjalnych, w tym osób z zaburzeniami neurorozwojowymi, wybitnymi uzdolnieniami oraz niepełnosprawnością intelektualną. Test jest odpowiedni dla osób w wieku od 2 lat do 69 lat i 11 miesięcy.

Struktura testu
Pełna skala IQ składa się z 10 podskal, natomiast wersja skrócona obejmuje dwa testy kierujące („ścieżki dojścia”): Serie/matryce oraz Słownik. Skala skrócona bywa stosowana m.in. w badaniach neuropsychologicznych, jako uzupełnienie innych narzędzi diagnostycznych. SB5 jest oparty na najbardziej aktualnej teorii inteligencji CHC (Cattell-Horn-Carroll).

Niewerbalna skala IQ
Obejmuje pięć niewerbalnych podskal odnoszących się do głównych czynników poznawczych:

  • rozumowanie płynne,
  • wiedza,
  • rozumowanie ilościowe,
  • przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne,
  • pamięć robocza.

Stosuje się ją zwłaszcza w diagnozie osób słabosłyszących, z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, uszkodzeniami mózgu, ograniczoną znajomością języka polskiego (np. z powodu pochodzenia), a także w przypadku afazji czy po udarach wpływających na zdolności językowe.

Werbalna skala IQ
Składa się z pięciu podskal odnoszących się do tych samych czynników poznawczych. Wykorzystywana jest w pełnej wersji badania, a także w szczególnych przypadkach – np. przy diagnozie osób z osłabionym wzrokiem czy niepełnosprawnością ruchową.

Średni czas wykonania testu SB5 waha się od 15 do 90 minut, w zależności od stosowanej skali i wieku pacjenta:

  • pełna skala IQ: zazwyczaj 45–90 minut,
  • skala skrócona IQ: 15–20 minut.

Rezultaty testu SB5 przedstawiane są w postaci tzw. ilorazów inteligencji wechslerowskich (M=100, SD=15). Obejmują one:

  • iloraz ogólny (FSIQ),
  • iloraz werbalny (VIQ),
  • iloraz niewerbalny (NVIQ),
  • wyniki dla poszczególnych czynników poznawczych,
  • wiek umysłowy.

SB5 znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie istnieje podejrzenie, że rozwój pacjenta przebiega nietypowo. Jest używany zarówno w diagnozie zaburzeń neurorozwojowych, jak i przy ocenie wybitnych zdolności. To jedyny test umożliwiający precyzyjne różnicowanie stopni niepełnosprawności intelektualnej (normy dla niepełnosprawności w stopniu znacznym zawarte są w Podręczniku interpretacyjnym SB5).

Polska adaptacja SB5 to pełne tłumaczenie i dostosowanie oryginału, z normami opracowanymi na podstawie badań ogólnopolskich. Test został pozytywnie oceniony przez Komisję ds. Testów Psychologicznych Polskiej Akademii Nauk, a także zarekomendowany przez Konsultanta Krajowego i Wojewódzkich Konsultantów Psychologii Klinicznej. Figuruje również w oficjalnym wykazie narzędzi diagnostycznych Ministra Zdrowia.

Diagnoza pedagogiczna - 800zł

Kompleksowa diagnoza rozwoju funkcji poznawczych i umiejętności szkolnych.

Badanie obejmuje całościową ocenę funkcjonowania dziecka w najważniejszych obszarach rozwojowych, które mają bezpośredni wpływ na naukę i osiągnięcia szkolne. W trakcie spotkania diagnozowane są:

  • funkcje słuchowo-językowe – zdolność rozumienia i przetwarzania mowy, umiejętność zapamiętywania i odtwarzania informacji słuchowych, świadomość fonologiczna,
  • funkcje wzrokowo-przestrzenne – orientacja przestrzenna, spostrzegawczość, analiza i synteza materiału obrazowego,
  • funkcje wzrokowo-ruchowe – koordynacja ręka–oko, tempo i precyzja grafomotoryczna, zdolność odwzorowywania i porządkowania bodźców wzrokowych.

Równocześnie oceniane są umiejętności szkolne, zawsze w odniesieniu do wieku dziecka i klasy, do której uczęszcza. Pozwala to sprawdzić, czy jego kompetencje edukacyjne rozwijają się zgodnie z wymaganiami programowymi i wskazać ewentualne trudności, które mogą utrudniać naukę.

Czas trwania spotkania: około 2 godziny.

Do badania wykorzystuję najnowsze narzędzie diagnostyczne – Specjalistyczną baterię diagnozy zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych SB6/18. 

Bateria ta została opracowana z myślą o rzetelnej i precyzyjnej ocenie funkcjonowania dziecka, a jej wyniki pozwalają stworzyć dokładny obraz mocnych stron oraz obszarów wymagających wsparcia.

Diagnoza tego typu stanowi cenną podstawę do planowania indywidualnych działań terapeutycznych, dydaktycznych i wychowawczych, a także do przygotowania opinii dla szkoły, gdy zachodzi taka potrzeba.

 

Diagnoza logopedyczna - 350 zł

W skład diagnozy wchodzą:

  • Ocena rozwoju mowy.

Badanie pozwala określić, czy mowa dziecka rozwija się zgodnie z normami dla jego wieku. Oceniane są zasób słownictwa, budowa zdań, płynność wypowiedzi oraz rozumienie mowy. Analiza obejmuje zarówno to, co dziecko mówi, jak i w jaki sposób odbiera i interpretuje komunikaty kierowane do niego.

  • Ocena wymowy.

W tym etapie sprawdzana jest poprawność realizacji poszczególnych głosek oraz sposób ich wymawiania. Logopeda analizuje, czy występują zniekształcenia, opuszczanie lub zamienianie głosek oraz czy wymowa jest dostosowana do wieku dziecka. Ocena ta pozwala wykryć wady wymowy i wskazać potrzebę terapii.

  • Ocena sprawności aparatu artykulacyjnego.

Dotyczy funkcjonowania narządów odpowiedzialnych za mowę, takich jak język, wargi, podniebienie miękkie i twarde czy wędzidełko języka. Sprawdzana jest ich budowa, symetria oraz zakres ruchów. Ocenia się także tor oddechowy i sposób połykania, ponieważ prawidłowa sprawność aparatu artykulacyjnego ma bezpośredni wpływ na jakość mowy.

  • Ocena rozwoju dziecka.

Jest to wstępna, całościowa analiza, która obejmuje obszar motoryczny, poznawczy, emocjonalny i językowy. Pozwala określić, czy rozwój przebiega prawidłowo, czy widoczne są sygnały opóźnień lub trudności wymagających dalszej, pogłębionej diagnozy. Dzięki temu można wskazać zarówno mocne strony dziecka, jak i obszary wymagające wsparcia.

Diagnoza neurologopedyczna – 450zł

Zakres diagnozy.

Podczas badania oceniane są kluczowe obszary związane z funkcjonowaniem mowy i aparatu artykulacyjnego. Obejmują one:

  • sposób realizacji mowy i wymowy,
  • prawidłową oraz zaburzoną realizację głosek,
  • budowę i funkcję wędzidełka języka,
  • sprawność ruchową oraz symetrię pracy języka,
  • stan migdałów gardłowych,
  • podniebienie miękkie i twarde,
  • sprawność ruchową warg,
  • tor oddechowy.

Dodatkowo przeprowadzana jest diagnoza lateralizacji, czyli określenie dominacji jednej strony ciała w zakresie ręki, oka, ucha i nogi, co ma znaczenie dla prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych i szkolnych.

W ramach wstępnej oceny rozwoju specjalista analizuje, czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo, czy też istnieje konieczność pogłębionej diagnozy. Ocena obejmuje cztery główne obszary:

  • rozwój motoryczny,
  • rozwój poznawczy,
  • rozwój emocjonalny,
  • rozwój mowy.

Istotnym elementem badania jest także sprawdzenie rozumienia pojedynczych słów – rzeczowników, czasowników i przymiotników. Pozwala to na określenie poziomu rozwoju językowego oraz ewentualnych trudności w zakresie rozumienia mowy.

Diagnoza qEEG do Biofeedback – 250zł

QEEG to diagnoza i ocena relacji fal mózgowych.

Badanie polega na szczegółowej ocenie aktywności bioelektrycznej mózgu w odniesieniu do 20 punktów pomiarowych zlokalizowanych na powierzchni czaszki. Każdy z tych punktów dostarcza informacji o tym, jak pracują poszczególne obszary mózgu i jakie fale dominują w określonych warunkach.

Na podstawie zebranego materiału opracowywany jest indywidualny plan terapeutyczny pasm fal mózgowych – unikalny i dostosowany wyłącznie do danej osoby. Nie istnieją dwa takie same mózgi, dlatego plan terapii powstaje zawsze w oparciu o realny zapis fal Klienta.

Samo badanie w swojej formie przypomina EEG – na skórze głowy umieszczane są specjalne elektrodowe „miseczki”, które rejestrują aktywność mózgu. Pomiar wykonywany jest w każdym z 20 punktów w trzech warunkach:

  • oczy zamknięte – w stanie spoczynku i wyciszenia,
  • oczy otwarte – przy podstawowej aktywności i rejestrowaniu bodźców,
  • zadanie – podczas wykonywania określonej aktywności angażującej uwagę.

Taki schemat badania pozwala uchwycić różnice w pracy mózgu pomiędzy stanem spoczynku, koncentracją a wysiłkiem poznawczym. Dzięki temu możliwe jest stworzenie mapy funkcjonowania fal mózgowych oraz określenie, które pasma wymagają wzmocnienia, a które – regulacji.

W efekcie powstaje precyzyjna diagnoza, będąca punktem wyjścia do terapii EEG Biofeedback. To właśnie na jej podstawie programowana jest dalsza praca, ukierunkowana na poprawę koncentracji, pamięci, regulację emocji czy zmniejszenie napięcia.

Diagnoza wędzidełka – 100zł

Badanie słuchu

  • audiometria tonalna (11 częstotliwości) – 100zł
  • badanie centralnego przetwarzania słuchowego – 140zł
  • pakiet – 200zł

System SAT II to nowoczesne narzędzie do przesiewowego badania słuchu oraz diagnozy centralnych procesów przetwarzania słuchowego. Umożliwia przeprowadzenie pełnego badania w warunkach gabinetowych, bez konieczności stosowania kabiny dźwiękoszczelnej.

Badanie słuchu obwodowego wykonywane jest przy użyciu 11 częstotliwości – od najniższych do najwyższych tonów, w zakresie od 125 Hz do 8000 Hz. Dzięki temu możliwe jest dokładne sprawdzenie, jak osoba badana reaguje na dźwięki o różnej wysokości i natężeniu. Wynik badania pozwala określić, czy występują ubytki słuchu i w jakim zakresie mogą one wpływać na codzienne funkcjonowanie.

Drugim elementem systemu SAT II jest moduł diagnozy centralnego przetwarzania słuchowego. Badania w tym zakresie obejmują m.in.:

  • test sekwencji długości tonów (DPST), który sprawdza zdolność rozróżniania i zapamiętywania dźwięków różniących się czasem trwania,
  • test sekwencji wysokości tonów (PPST), pozwalający ocenić umiejętność różnicowania wysokości dźwięków i ich zapamiętywania.

Dzięki tym próbom można wykryć zaburzenia w zakresie przetwarzania słuchowego, które często nie są widoczne w klasycznym badaniu audiometrycznym, a mają istotne znaczenie dla nauki czytania, pisania i rozumienia mowy.

SAT II to także moduł terapeutyczny, zawierający zestaw ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową i pamięć słuchową. Program umożliwia trening poprzez zadania takie jak naśladowanie rytmów, rozpoznawanie długości i wysokości dźwięków, różnicowanie fonemów czy wskazywanie elementów odbiegających od wzorca. Ćwiczenia te wspierają dzieci i młodzież w wieku szkolnym, u których występują trudności w zakresie koncentracji, nauki języka, czytania lub pisania.

Diagnoza kwalifikująca do zajęć nauki czytania / pisania – 180zł